BRUGELEMENT

Museum van Zuilen, Utrecht

De brug over de Waal bij Zaltbommel (Bommelse Brug) met een lengte van één kilometer en ingeklemd tussen de nieuwe Martinus Nijhoffbrug en de oude Hupkesbrug werd in 2007 gesloopt.

Van de gesloopte brug is een hoekpunt gespaard gebleven en aan de Amsterdamsestraatweg te Utrecht geplaatst, dichtbij het Museum van Zuilen, ter nagedachtenis aan Werkspoor, de fabriek waar de brug grotendeels werd gebouwd.

Op 10 december 2013 werd het hoekpunt onthuld. Gemeente Utrecht verzocht Stichting Boogbrug Vianen bij de onthulling een tentoonstelling van hedendaagse kunst te organiseren. Zeven kunstenaars hebben hierop vervolgens reflecties gegeven op de klinknagels, het water, de herinneringen, de musealisering, de juristerij en de toekomst.

In het Museum van Zuilen werden deze reflecties geïntegreerd met de getoonde Werkspoor-collectie waardoor een bijzondere combinatie van oude relieken en nieuwe spiegelingen ontstond.

www.museumvanzuilen.nl

Voor de tentoonstelling heeft Stichting Boogbrug Vianen de catalogus BRUGELEMENT  uitgegeven; ISBN 979-90-75447-07-1

Het onderwijs heeft hiervan 900 exemplaren ter beschikking gekregen en 500 exemplaren zijn als luxe editie over het land verspreid.

De catalogus bevat 40 pagina’s met de geschiedenis van Zuilen en Werkspoor, een samenvatting van de ‘12 bruggen’ en reflecties van de kunstenaars Hugo Boxhoorn, Wim van Sijl, Ienke Kastelein, Ad van Rosmalen, Esther de Vries, Henk Wijnen en John Körmeling.

Hugo Boxhoorn

affiche, 70 x 100 cm

Ienke Kastelein

OVER BRUG

video: golvend water

audio: klotsend water en voorbijgaand verkeer

Ad van Rosmalen

gedicht:

Esther de Vries

beeld, klanknageltekening:

Dyane Donck

compositie:

Henk Wijnen

GUT - pRo09b - BRUGdeel No 1

foto’s:     reservering #2050 brug bij Vianen,

icoon van het 1e kosmische deeltje;

video:     Bommelse brug vanuit de trein;

pallets:   drie stuks

Wim van Sijl

reliek:

rode stalen doos met 1500 pagina’s gerechtelijke documenten

reliekdrager:

hoekpunt van de gesloopte brug bij Zaltbommel

derde component:

plaquette waarop de negen vonnissen genoemd

-  geel vogelhuisje

John Körmeling

MOTEL VIANEN  (concept 2012)

schilder alle 12 bruggen van het Rijkswegenplan 1927 in zilverkleur,

kleur kamers Motel Vianen;

wanden: wit

dak, kozijnen en onderkant: zilver

૯KUNSTUITINGEN_vlaai_9.html
૯KUNSTUITINGEN_IK_BOOG_IN_MIJ.html