૯waardenstellingen.html

vorige

Strasse des Friedens

de boogbrug is op 21 juni 2015 als ‘Vredesbrug Vianen’ in de beeldenroute Straße des Friedens opgenomen

Hierdoor heeft de brug artistieke verbindingen gekregen met 500 kunstwerken op de beeldenroute Moskou/Normandië.

Voorts heeft het mondiale verbindingen gekregen met vredesbruggen in Tbilisi (Georgië), Willebroek (België), Londonderry (Noord Ierland), Ulaanbaatar (Mongolië), Buffalo (USA), Calgary (Canada), Suezkanaal (Egypte). De toewijzing ‘vredesbrug’ is een aanwinst voor de wereld, Europa, Nederland, provincie Utrecht en de steden Vianen, Nieuwegein en IJsselstein.

De organisatie Verein Straße des Friedens beschouwt de boogbrug als metafoor bij uitstek voor ‘vredesverbindingen’. Zij stelt: “Dat de brug in WOII vernield werd, geeft haar als vredesbrug bijzondere betekenis. Het feit dat de brug (eigenlijk) een monument is en als bouwwerk een stukje Nederlandse geschiedenis weerspiegelt, verleent voor het Nederlandse gedeelte van de beeldenroute duidelijk meerwaarde. Overigens bieden de kazematten een uniek decor voor informatieve tentoonstellingen en andere (tijdelijke) acties die in het kader van de Europese eenwording en vrede geïnitieerd kunnen worden, mede door de organisatie Skulpturenstraße des Friedens.”